نحوه شارژ کردن باتری یو پی اس ups

نحوه شارژ کردن باتری یو پی اس ups

یکی از اجزای اصلی و مهم دستگاه یو پی اس، باتری یو پی اس می باشد که در زمان قطعی برق انرژی مورد نیاز دستگاه های متصل را تامین می نماید بنابراین شارژ باتری یو پی اس از حیاتی ترین اقدامات برای روشن نگه داشتن دستگاه یو پی اس است.

وظیفه اصلی باتری ها، ذخیره انرژی است و هر باتری با هر نوع ویژگی، یک منبع ذخیره انرژی محسوب می شود. باتری ها انواع مختلفی دارند و هر نوع باتری، ویژگی های منحصر به فردی مثل اندازه، جرم و گنجایش خاص خودش را دارد. برخی از باتری ها یک بار مصرف هستند و برخی دیگر، قابل شارژ. مثلا نوعی باتری قلمی قابل شارژ وجود دارد که با قرار دادن آن در محفظه شارژ کننده و اتصال آن به پریز برق، انرژی الکتریکی در آن به صورت انرژی شیمیایی ذخیره می شود و بدین صورت، این باتری شارژ می شود.

ولتاژ باتری UPS
همانطور که می دانید هر نوع باتری ای نیاز به شارژ شدن دارد ، مانند باتری ماشین ، باتری یو پی اس ، باتری دیپ سایکل(چرخه عمیق) و …!

باتری یو پی اس نیز نوعی باتری قابل شارژ است. نحوه شارژ باتری یو پی اس، تقریبا ساده می باشد و شما خودتان می توانید از پس شارژ کردن باتری یو پی اس بر بیایید. در ابتدا، شما را با باتری یو پی اس و انواع آن آشنا می کنیم و سپس درباره شارژ باتری یو پی اس، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

در این مقاله روش شارژ باتری یو پی اس را توسط یک ویدئو به شما آموزش می دهیم.

معرفی باتری یو پی اس
باتری یو پی اس، یکی از انواع باتری ها است و از این باتری در سیستم یو پی اس استفاده می شود. سیستم یو پی اس در واقع یک سیستم پشتیبان موقت است. پس از قطع اتصال دستگاه از منبع اصلی تامین انرژی خود، مقداری زمان می برد تا دستگاه به سیستم پشتیبان اصلی خود متصل شود. در این فاصله زمانی، دستگاه از کار می افتد و حتی بیشتر اوقات، اطلاعاتی که در حال ثبت توسط دستگاه بودند، پاک شده و از بین می روند. سیستم یو پی اس در همین فاصله زمانی به کمک دستگاه می آید و با پشتیبانی از دستگاه، مانع ایجاد آسیب در آن می شود.

باید توجه داشته باشیم که سیستم یو پی اس تنها تا مدت کوتاهی می تواند نقش پشتیبان را ایفا کند. پس دستگاه باید دارای یک سیستم پشتیبان اصلی باشد تا با قطع سیستم یو پی اس، به کمک دستگاه بیاید. در واقع دلیل موقتی بودن پشتیبانی سیستم یو پی اس، باتری یو پی اس است. پس باتری یو پی اس، نقش مهمی در سیستم یو پی اس ایفا می کند.

باتری های یو پی اس معمولا از نوع باتری سیلد اسید هستند و به دلیل عدم نشتی اسید باتری از محبوبیت بالایی برخوردارند. این نوع باتری نیز قابل شارژ می باشد ولی هرچه تعداد دفعات و عمق شارژ و دشارژ آنها بیشتر باشد ، عمر مفید باتری کاهش می یابد.بنابراین هنگام شارژ و نگهداری پس از شارژ باید دقت فراوان کرد.

انواع باتری یو پی اس
باتری یو پی اس، انواع مختلفی دارد که همه آنها با هر ویژگی، قابل شارژ هستند. به طور کلی، تفاوت انواع باتری یو پی اس بیشتر مربوط به مواد تشکیل دهنده آنهاست و نحوه شارژ باتری یو پی اس با هر ماده تشکیل دهنده ای تقریبا مشابه است؛ ولی تفاوتهایی در نحوه شارژ انواع باتری یو پی اس وجود دارند که برای اطلاع از آنها باید به راهنمای باتری یو پی اس و شارژر آن مراجعه کنید.

باتری یو پی اس سربی – اسیدی (LA)

کاربران معمولا برای منبع تغذیه یو پی اس، به دلیل مقاومت داخلی پایین، قدرت و کارایی بالا، میزان تخلیه شارژ کم و هزینه خرید کمتر، از باتری یو پی اس سربی – اسیدی استفاده می کنند. همچنین، سرعت شارژ باتری یو پی اس سربی – اسیدی و تخلیه آن، یکی دیگر از ویژگی های مثبت آن می باشد. باتری سربی – اسیدی یو پی اس سریعتر شارژ می شوند و می توانند جریان بالایی را در مدت زمان کوتاهی تحویل دهند.

این باتری ها طول عمر طولانی تر و قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به باتری های مهر و موم شده دارند. محفظه های باتری LA باید در دمای مناسب و معقول (20-25 درجه سانتیگراد) نگهداری شوند تا از کاهش عمر سرویس یا حتی ایجاد خسارت به آن، جلوگیری شود.

باتری یو پی اس نیکل – کادمیوم (NiCd)

الکترودهای باتری نیکل – کادمیوم، شامل هیدروکسید نیکل (صفحه مثبت) و هیدروکسید کادمیوم (صفحه منفی) هستند. باتری یو پی اسنیکل – کادمیوم، نیاز به نگهداری در قالب پرکردن آب، مخصوصاً در کاربردهایی با چرخه بالا یا تحت شارژ زیاد با برخی روش های شارژ مخصوص دارد. ولی به طور کلی تحمل خوبی در برابر ترشحات عمیق دارد. مزایای دیگر مربوط به مقاومت داخلی کم است که در آن،چگالی توان بالایی را در کنار قابلیت شارژ سریع ارائه می دهد. پس شارژ باتری یو پی اس نیکل – کادمیوم هم دارای سرعت زیادی است.

باتری یو پی اس لیتیمی (Li)
باتری یو پی اس یون لیتیمی در حال تبدیل شدن به یک جایگزین برای باتری یو پی اس سربی – اسیدی است؛ چرا که در این باتری، دسترسی به انرژی دارای بالاترین اولویت است.

درجه حرارت تک سلولی، جریان، ولتاژ و وضعیت شارژ همگی مورد بررسی قرار می گیرند تا یک نمای کلی از وضعیت باتری لیتیمی یو پی اس و پیش بینی زمان اجرا و عملکرد آینده آن ارائه شود. باتری های لیتیوم یونی UPS می توانند خیلی سریعتر از باتری های معمولی شارژ شوند، چرخه شارژ و تخلیه ی طولانی تری نسبت به باتری های سنتی ارائه می دهند و به خصوص در شرایط دشارژ سنگین، تراکم و کارآیی بالاتری را فراهم می کنند.

بررسی عوامل پیش از شارژ باتری یو پی اس

ما برای توضیح نحوه شارژ باتری یو پی اس، جنس این باتری را از نوع سربی – اسیدی در نظر می گیریم. پیش از این که نحوه شارژ باتری یو پی اس را برای شما توضیح دهیم، باید بگوییم که ابتدا باید باتری را بررسی کنید. مثلا اگر متوجه شوید که باتری شما در حالت tip – top قرار دارد، نباید از ولتاژ بالا استفاده کنید.

اگر باتری شما در حالت مسطح است و شارژر هوشمند دارید، احتمالا باید دردسر بیشتری را تحمل کنید. چرا که برخی از شارژرهای هوشمن کار نمی کنند مگر این که یک بار جزئی را شناسایی کنند.

در مجموع، برای اطمینان از احتیاط همه جوانب ایمنی، با راهنمای تولید کننده مشورت کنید.

نکته
از شارژر با ولتاژ مناسب یو پی اس و باتری یو پی اس استفاده نمایید.
شارژر باید به گونه ای طراحی شده باشد که در زمان مناسب ، فرایند شارژ را قطع نماید.( میزان جریان ورودی به باتری یو پی اس به مرور کم می شود و زمانی که باتری به صورت کامل شارژ شد جریان به کمترین میزان خود می رسد.)
باتری ها پس از شارژ در محیط و دمای مناسب قرار گیرند.
اقدامات احتیاطی پیش از شارژ باتری یو پی اس
هر گونه جواهرات را از خود دور کنید و عینک ایمنی را جهت احتیاط، روی چشمان خود قرار دهید. باتری را از سیستم جدا کنید و آن را در محیطی با تهویه مناسب و خالی از دود بگذارید. باتری یو پی اس و شارژر آن را روی مقطعی مناسب قرار دهید و مطمئن شوید که در آن ناحیه، به برق دسترسی دارید.

اگر باتری شما دارای درپوش قابل جا به جایی می باشد، آن را تعویض کنید. تکه ای پارچه مرطوب را روی آن قرار دهید تا ایمنی حفظ شود. حالا می توانید عینک ایمنی خود را از روی چشمانتان بردارید.

نحوه شارژ باتری یو پی اس (LA)
ولتاژ باتری یو پی اس را با نگاه به برچسب آن بررسی کنید. پیش از تنظیم سوئیچ خروجی، دستورالعمل شارژر را با دقت مطالعه کنید. قطب منفی باتری را شناسایی کنید و آن را با قرار دادن یک قطعه نوار در نزدیکی اش، علامت گذاری کنید.

هیچ کابلی را به باتری یا شارژر وصل نکنید. پس از بررسی دقیق همه عوامل، دئباره عینک ایمنی را روی چشمانتان قراردهید. حالا کابل شارژر منفی را به پست منفی باتری یو پی اس متصل کنید.

کلیپ شارژر را در جهت عقب و جلو تکان دهید تا هر گونه اکسیداسیون و خوردگی عایق، از بین برود. همین کار را با کابل شارژر مثبت نیز انجام دهید.

در مرحله بعد، کابل مثبت را به پریز برق شارژر باتری یو پی اس متصل کنید. در صورت ایجاد جرقه و هر عامل غیر عادی دیگری، سریعا باتری را از آن دور کنید.

از اینجا به بعد را مطابق دستور العمل ذکر شده در راهنمای باتری و شارژر پیش ببرید. چرا که انواع مختلفی باتری یو پی اس وجود دارد و نحوه شارژ هر یک با دیگری متفاوت است.

نحوه کار شارژر باتری یو پی اس

باتری یو پی اس، پل ارتباطی و تبدیل انرژی الکتریکی به شیمیایی است. هنگامی که انرژی ذخیره شده در الکترولیت باتری تماما استفاده می شود، شارژ باتری خالی می شود. پس از لحاظ علمی باید عملی معکوس رخ دهد تا باتری شارژ شود. شارژر باتری یو پی اس، دستگاهی است که جریان الکتریکی را را برای بازسازی الکترولیت باتری یو پی اس استفاده می کند. به باتری هایی که این گونه شارژ می شوند، باتری قابل شارژ گفته می شود.

ظرفیت شارژ باتری یو پی اس
هر شارژر باتری، برای یک نوع باتری خاص تولید می شود. هر شارژر از نظر میزان جریان مصرفی، امتیاز دارد که مشخص می کند که چقدر زمان لازم دارد تا باتری را به طور کامل شارژ کند.

میزان شارژ یا میزان تخلیه باتری با C یا C-rate شناخته می شود. C-rate در واقع معادل ظرفیت باتری است که با Ah اندازه گیری می شود. یک شارژر درجه C می تواند در یک ساعت، شارژ باتری یو پی اس 2.5 A را به طور کامل تامین کند. در حالی که با یک شارژر C/2 می توانید شارژ باتری یو پی اس 2.25 A را در دو ساعت تامین کنید.

نتیجه گیری
سیستم یو پی اس، انواع مختلفی باتری دارد؛ ولی همه انواع این باتری ها، قابل شارژ می باشند. برای شارژ باتری یو پی اس، شما پیش از هر چیزی باید با ویژگی های باتری یو پی اس و شارژر آن آشنا باشید. پس از کسب آشنایی کافی، حالا نوبت بررسی عوامل مختلف است.

تمام جوانب ایمنی را در نظر بگیرید و از آنجایی که با انرژی الکتریکی سر و کار دارید، احتیاط را بیش از هر زمان دیگری رعایت کنید تا آسیبی به شما و باتری یو پی اس شما وارد نشود.

پس از بررسی همه عوامل، حالا می توانید شارژ باتری یو پی اس خود را مطابق با آنچه در راهنمای باتری و شارژر ذکر شده، شروع کنید.



تماس با امداد باتری یو پی اس تماس با امداد ups